Nier in het vizier, vanuit het patientperspectief

Tijdens de seminar van Nictiz, nier in het viezier een verhaal van Tom Sam, nierpatient. 

Hij is een gedistingeerde oudere man, gepromoveerd als biochemicus en met een loopbaan van decennia in de farma-sector. Sam heeft er geen probleem mee om academische literatuur en professionele medische richtlijnen over zijn nierziekte en transplantatie door te spitten. Op zijn iPhone houdt hij een overzicht bij van de medicatieoverzichten die hij van zijn diverse

behandelaars krijgt. Op die manier houdt hij zelf overzicht en voorkomt hij fouten bij zorgverleners.

Sam had in de afgelopen jaren te maken met zijn huisarts, zijn specialist in het Bernhoven ziekenhuis en de

nierafdeling in het RadboudUMC. Hierdoor was hij voor zijn medicatie ook afhankelijk voor meerdere apotheken.

Kortom: in meer dan zes of zeven ICT-systemen van zorgaanbieders wordt een medicatieoverzicht van Tom Sam

bijgehouden. En die systemen communiceren niet of gebrekkig met elkaar. Dat is lastig wanneer je, zoals Sam, veel

wijzigingen in je medicatie hebt. Vandaar dat hij zelf de regie houdt, en ervoor zorgt dat het overzicht op zijn eigen smartphone zo actueel en foutloos mogelijk is.

Want zo bleek ook tijdens de seminar, de medicatieveiligheid heeft nog een actieplan nodig. Het gebrek aan communicatie over medicijngebruik en laboratoriumuitslagen tussen artsen, ziekenhuizen en apotheken leidt namelijk aantoonbaar tot meer ziekenhuisopnames en serieuze gezondheidsproblemen.

Benieuwd naar het actieplan?

Lees hier het volledige verslag van de bijeenkomst.

Geschreven door Smarthealth.nl